3 spørgsmål om tyveri på arbejdspladser i Danmark
Tyveri på arbejdspladsen.
Det er en reel problematik for de fleste virksomhed, at man oplever tyveri på arbejdspladsen. Hvorvidt en virksomhed er udsat for indbrud af uautoriseret personer eller intern svind, så giver sagen en svær og ærgerlig håndteringsproces.
Hos Miladan vil vi gerne rådgive dig til, hvordan du kan arbejde forebyggende imod tyveri i din virksomhed, og give dig et indblik i, hvordan det påvirker en virksomhed på et økonomisk- og socialt niveau.
Miladans konsulent, Jesper Schultz har svaret på 3 spørgsmål vedr. tyveri på arbejdspladser i Danmark.
3 Spørgsmål til Jesper Schultz
1. Man hører tit om historier, hvor virksomheder får stjålet en masse udstyr. Hvor stort et problem synes du, at tyveri af f.eks. værktøj og IT-udstyr udgør i Danmark?
Det udgør et stort problem, eftersom det har langt større og vidtrækkende konsekvenser, end blot det faktum at udstyret er forsvundet.
Udover det økonomiske aspekt i indkøb af nyt udkast, spildt arbejdstid for medarbejdere o. lign., så har det en langt større negativ effekt internt i virksomhederne. Beskyldninger, mistillid til kollegaer, altødelæggende arbejdsmoral og hobetal af mandetimer i håndtering.
Derudover kan man også tale om et samfundsrelateret problem, da man er tilbøjelig til at kigge skævt til udenlandsk arbejdskraft, og vende sit fokus mod at beskylde dygtige og arbejdsomme udenlandske medarbejdere. Sådan er vi som mennesker indrettet til at fjerne skyld og fokus. Det hjælper vi med hos Miladan ved bl.a. visuelt at gøre opmærksom på, at virksomheden har sikret sig imod ALLE former for tyveri. Selv det der handler om moral og følelser.
2. Hvordan vil du råde arbejdspladser til at sikre sig imod tyveri af værktøj og IT-udstyr?
Ganske simpelt ved at mærke deres udstyr. En enkel, visuel mærkning.
Der findes mange former for mærkning i dag, den ene er mere smart end den anden. For Miladan handler det om at markere et statement. Et statement der fortæller, medarbejdere, samarbejdspartnere, venner og fjender at virksomheden ejer det markerede objekt.
Formålet er at skabe en intuitiv effekt af, at de der ønsker at stjæle eller ”låne”, at virksomheden har forberedt sig og taget sikkerhedsforanstaltninger imod tyveri. Dette skaber en effektiv, præventiv effekt og vil afholde mange for at gå skridtet videre.
Derudover har virksomhederne også en vigtig opgave foran sig. Det er vigtigt at indføre procedurer, som har fokus på, at medarbejderne vedkender og anerkender, at de får udleveret og har ansvaret for arbejdspladsens ejendele. Vi rådgiver altid om dette, da vi mener det kan styrke bånd mellem alle led i virksomheden og drive medarbejderes tankegang hen på en stærkt fællesskabsfølelse. Tillid er alt og den skaber man sammen, på tværs af hele organisationen.
3. Hvad kan Miladan tilbyde, som kan hjælpe arbejdspladser imod tyveri?
Vi tilbyder en fleksibel og god løsning til mærkning af udstyr. Bl.a. er IdTAG en fremragende løsning til at få visualiseret ejerskabet af værktøj. Alle former for værktøj er en attraktiv og nem omsættelig vare på det sorte marked. Derudover rådgiver vi i så vid udstrækning som muligt, om de procedurer vi mener, der virker for at få en effektiv tyverimærkning.
En helt anden og mere ophøjet tanke, som vi arbejder med hos Miladan, er at bekæmpe den dårlige arbejdsmoral. Det er et stort svigt at stjæle fra virksomheder eller sin egen arbejdsplads, og selv den mest fantastiske og innovative arbejdsplads kan opleve et kæmpe tab i tillidsbrud. Det har konsekvenser for arbejdspladsens håndtering af medarbejdere, og vil have en negativ effekt på den frihed og kammerateri, som mange virksomheder lever og blomstrer af.
Læs mere om tyverimærkning på://miladan.dk/product_categories/id-og-tyverimaerkning/